Download http://bigtheme.net/joomla Free Templates Joomla! 3
Acasa / Story / Un viitor cladit pe arta populara romaneasca
Magazin Online

Un viitor cladit pe arta populara romaneasca

Asculta Radio Online 

 „Cel mai important lucru pentru a avea succes este sa ai incredere si sa-ti placa ceea ce faci; principii etice si morale solide si, nu in ultimul rand, cunostinte in domeniul antreprenoriatului”. Oana Parvan

Oana Pirvan are 28 de ani si a pornit o afacere dintr-o mare pasiune pentru arta populara romaneasca. A inceput-o din disperare, din intamplare, intr-un moment de cumpana din viata ei – atunci cand si-a pierdut slujba. Astazi, conduce un atelier de costume populare romanesti si vorbeste cu convingere despre viitorul afacerii ei.

Oana a fost un copil sarac, nascut si crescut in satul Cracu Muntelui, comuna Ponoarele, judetul Mehedinti. Pentru ea, vacantele insemnau mai ales ajutorul oferit parintilor la toate muncile din gospodarie. Atunci a deprins mestesugul cusutului costumelor populare.
A incercat sa-si construiasca o cariera si a ales sa urmeze o facultate, pe care a absolvit-o cu succes. Doar ca, la un moment dat, a realizat ca a ales specializarea Finante-Banci mai degraba pentru ca era la moda, decat pentru ca avea o chemare pentru domeniu. Se consolase cu ideea unui loc de munca linistit, cand pasiunea ei pentru folclor a impins-o sa participe la cateva festivaluri de muzica populara, in timpul facultatii. Ansamblul Danubius din Drobeta Turnu Severin a si angajat-o, dupa terminarea studiilor. Timp de un an, a parcurs zilnic drumul de sase ore pana la noul ei loc de munca.
Pana in octombrie 2009, cand s-a trezit somera. Deprimata, dar cu mult timp liber, a decis ca avea nevoie de o ocupatie utila care sa o ajute sa treaca peste aceasta perioada, a decis sa practice ceea ce stia, deja, de mica – mestesugul costumelor populare. Si-a lucrat un costum care a starnit admiratia tuturor celor care l-au vazut.
Cand unul dintre acestia i-a cerut sa-i vanda costumul, in mintea Oanei a incoltit ideea care avea sa-i aduca succesul. L-a vandut. Apoi a primit o comanda de la ansamblul folcloric din regiune. „Mi s-a parut ca va fi imposibil sa achit factura de materiale, in avaloare de 6.000 lei. Dar am livrat costumele si asa am intrat in afaceri, in februarie 2010”, povesteste Oana Parvan.
Astazi, cel mai mare obstacol is se pare ca a fost materia prima: „Am cautat pe internet, am dat numeroase telefoane si, in cele din urma, cineva de la o fosta cooperativa mestesugareasca mi-a dat un numar de telefon. Lucrez si azi cu acelasi furnizor din Covasna. Am cusut primele doua costume din materialul cumparat de la o fosta lucratoare la Arta populara, Baia de Arama”
Scepticii din jurul ei nu au lipsit. I-a fost greu mai ales sa il convinga pe sotul ei, care nu credea la acel moment intr-o astfel de afacere.
A intalnit oameni care i-au spus ”de ce te chinui, azi calculatorul este la putere! Nu e mai simplu sa iti iei o masina de brodat la care doar instalezi modelul si ea il executa?” A ignorat astfel de voci…
A intalnit altii, care i-au explicat ca nu va avea niciun sprijin de la Guvern. „Le-as spune celor care asteapta tot timpul de la guvern ca nu e obligatoriu sa ai bani ca sa incepi o afacere, trebuie doar sa stii ce-ti place, ce stii sa faci”.
Astazi, sediul intreprinderii este in casa contruita de Oana, impreuna cu sotul sau. Aceeasi casa care joaca rol de camin, atelier si expozitie pentru toate costumele pe care le creeaza.
Isi aminteste ca, la inceput, i-a fost greu cu clientii. A mers la Severin si a dus cateva costume la un magazin, apoi printr-o cunostinta la un mall in Timisoara, apoi a inceput sa participe la licitatii organizate de diferite primarii de comune (Ponoarele, Garla Mare – Mehedinti, Danciulesti – Gorj) dar si alte organizatii: Muzeul Portile de Fier, Fanfara din comuna Godeanu.
Cauta in permanenta informatii (fie pe Internet, fie la cunoscuti) despre locuri in care si-ar putea expune si vinde produsele. La intoarcerea de la o expozitie desfasurata la Bucuresti, in trecere prin localitatea Horezu s-a oprit la un magazin cu cermanica specifica locului. Spiritul ager si hotarat al Oanei a facut-o sa discute cu proprietatul si, convinsa fiind ca produsele sunt complementare si se pot pune in valoare reciproc – i-a propus sa faca schimb de produse pentru a le expune; astfel, la Horezu sunt expuse creatiile ei, iar la Ponoarele, langa exponatele ei, sunt obiecte de ceramica!
Oana Parvan nu conduce o afacere mare: in luna septembrie, cifra sa de afaceri pentryu 2010 se ridica la 150.000 lei. Dar a obtinut o finantare prin PNDR pentru extinderea atelierului nu numai pentru obiecte de imbracaminte, dar si pentru alte accesorii cu specific. Si-a propus sa tripleze cifra de afaceri in doi ani si sa distribuie produse in toate judetele tarii. Planul ei era cat pe ca sa se naruie in relatia cu banca. Isi aminteste cum „atunci cand a trebuit sa obtin scrisoarea de confort, necesara pentru semnarea contractului de finantare, mi s-au cerut garantii mari Am pus garantie casa noastra, construita cu greu si nefinalizata inca. Am obtinut documentul in ultima zi cand mai putea fi semnat contractul de finantare”.
Are obiceiul de a fotografia modele care ii plac, pentru a le reproduce. Se inspira din carti vechi si reproduce cu mandrie modelele lasate mostenire de bunica sa.
Pasiunea este motorul intregii afaceri. Iubeste tot ce inseamna folclor si arta populara romaneasca, ii place sa vada oamenii purtand ii sau bluze sau camasi cu motive populare. De fapt, incearca sa aduca ”in strada” aceasta moda, incearca sa atraga atentia asupra frumusetii motivelor populare si sa starneasca interesul, mai ales al tinerilor. De altfel, este un exemplu, poarta aproape mereu o ie cusuta de ea sau o poseta tesuta in atelierul ei.
IN CE CREDE
Oana planuieste sa dea un suflu nou artei populare romanesti si sa trezeasca interesul tinerilor pentru aceasta indeletnicire.
Crede ca exista intotdeauna o solutie pentru cei care vor cu adevarat sa o gaseasca. Nu i-a trecut niciodata prin minte sa plece din tara si, in timp de isi conduce masina fara aer conditionat, se gandeste la cai de a reinvesti profitul.
PROIECTUL RURAL-ANTREPRENOR
Inscrierea in Proiectul RURAL-Antreprenor i-a dat acces la consultanta personalizata. Impreuna cu consultantul, lucreaza la un catalog de prezentare ce va fi distribuit, impreuna cu mostre de produse, in Germania.
Publicitate


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *