joi 18 octombrie 2018 3:30 am
Download http://bigtheme.net/joomla Free Templates Joomla! 3
Acasa / Buzz / Bine de stiut !… Sănătos şi spornic Chefirul, un medicament care se dă mai departe.
Adpres Market

Bine de stiut !… Sănătos şi spornic Chefirul, un medicament care se dă mai departe.

AdpresFM - Radio Online Stations  

Se spune despre chefir că este un superaliment, atîta doar că îi lipseşte promovarea. Însă, la mai multe popoare, acest produs lactat obţinut prin fermentare nu mai are nevoie de reclamă, este binecunoscut şi utilizat în tratarea unor afecţiuni sau, pur şi simplu, pentru întreţinerea sănătăţii. Musulmanii îl numesc darul lui Allah, medicii ruşi l-au botezat lapte efervescent, iar în Caucaz este considerat elixir al longevităţii sau „băutura centenarilor“. Chefirul nu e un iaurt, iar proprietăţile lui terapeutice sînt mult mai puternice decît cele ale lactatelor, ba chiar e considerat un aliment panaceu. Această băutură nu doar gustoasă, ci şi sănătoasă, este foarte uşor de preparat acasă. Tradiţional, „materia primă“ din care se face chefir se transmite de la o persoană la alta.

Un aliment viu

Chefirul există din timpuri străvechi, iar „boabele“ din care se prepară au fost transmise din generaţie în generaţie, ca simbol al bunăstării şi sănătăţii. Aceste boabe sînt de fapt o combinaţie de ciuperci (sccharomyces delbruecki, saccharomyces cerevisiae), bacterii (lactobacillus kefir), polizaharide unice (kefiram). Chefirul e o entitate simbiotică care se autoreproduce. Din această „fiinţă vie“ se prepară un aliment viu, tocmai de aceea este atît de benefic organismului uman. Chefirul este o băutură probiotică, cu multe enzime, vitamine, fier, calciu. Consumat cu regularitate duce la îmbunătăţirea stării de bine a organismului. Flora microbiană intestinală conţine o serie de bacterii „prietenoase“. Dacă sînt distruse, în locul lor se vor dezvolta alte bacterii, mult mai rele şi mai agresive. Aliment sănătos, uşor digerabil, cu un conţinut mare de proteine lactice, predigerate, chefirul este folosit şi ca remediu, mai ales pentru refacerea florei intestinale, întărirea sistemului imunitar, revitalizator al pielii şi adjuvant al digestiei. Conţinutul său de lactoză este mai redus decît al laptelui, fiind mult mai uşor suportat de către cei cu anumită intoleranţă la lactoză. 100 de grame de chefir cu 1,5% grăsimi au doar 46 kcal şi conţin 3,4 g proteine, 4,1 hidraţi de carbon, 150 mg potasiu, 120 mg calciu, 100 mg fosfor, 12 mg magneziu, fier, zinc, iod, fluor, precum şi oligoelemente. Dintre vitamine, chefirul este bogat în cele din complexul B (40 mg vitamina B1, 170 mg B2, 50 mg B6, 90 mg niacina) şi în caroten (provitamina A), D şi E. 100 de grame de chefir 1,5% mai conţin 6 mg colesterol, 0,8 g acid lactic şi 0,5 grame alcool.

Granulele din Caucaz

Cel mai uşor am putea descrie chefirul ca fiind o băutură un pic acidulată, destul de lichidă, cu o textură uşor granulată şi cu un conţinut oarecare de alcool (care poate creşte pînă la 3% în cazul unei fermentări îndelungate). Are aromă distinctă şi delicioasă, dulce naturală, cu gust unic. Spre deosebire de iaurt care este creat din lapte prin adăugarea de anumite bacterii lactice, chefirul se face prin combinarea de lapte cu granule de chefir. Chefirul se aseamănă cu mugurii de conopidă, are culoarea galben pal şi o textură similară cu budinca. Băutura e obţinută prin fermentaţie, metoda fiind descoperită la ciobanii din Munţii Caucaz care cărau lapte în burdufuri de piele, în care devenea acrişor. La începutul secolului trecut, s-au organizat expediţii ştiinţifice în Caucaz pentru a afla ce anume îi face pe aceşti ciobani să trăiască mult şi bine. Aşa s-a descoperit că băutura numită chefir de capră are proprietăţi incredibile. Nu degeaba, de-a lungul secolelor, granulele au fost încredinţate numai persoanelor care au înţeles că acestea trebuie cultivate şi îngrijite. Şi astăzi, „drojdia“ de chefir se procură tot de la persoană la persoană, cu toate că se găseşte şi prin magazinele naturiste. Există comunităţi pe Internet de români care oferă granule de chefir absolut gratuit. Este bine însă să cereţi chefir numai de la persoane cunoscute. Puteţi face un fel de chefir şi fără granule, inoculînd lapte la temperatura camerei cu o cantitate mică de chefir ecologic din comerţ. Dar nu veţi obţine o băutură tradiţională şi, în niciun caz una la fel de sănătoasă. Chefirul din comerţ nu este fermentat cu granule originale, ci cu o maia care conţine numai o parte din culturile ce se găsesc în chefirul tradiţional.

Mod de preparare

Pentru prepararea chefirului, adăugaţi 1-2 linguriţe de granule de chefir în 200-300 ml de lapte şi lăsaţi între 8 şi 24 de ore la fermentat (în funcţie de temperatura mediului ambiant), fără să se închidă ermetic, ci numai cu un capac pus invers pe borcan. Recomandat este să nu mestecaţi cu linguriţe metalice. Un timp mai scurt de fermentaţie va avea ca rezultat un chefir mai puţin acru şi mai subţire. După încheierea fermentaţiei, strecuraţi laptele printr-o sită de plastic cu orificii cît mai mici. Spălaţi ciuperca sub jet de apă rece, după care amestecaţi-o cu o nouă porţie de lapte crud. Este nevoie să procedaţi aşa în fiecare zi, altfel granulele nu se mai dezvoltă. Materia primă sănătoasă este albă ca laptele şi, în două săptămîni, volumul ei se dublează, moment în care trebuie împărţită în două. O cantitate de granule mai mare sau una de lapte mai mică va accelera procesul de fermentaţie. Temperatura camerei în care ţineţi borcanul ar trebui să fie în jur de 20 grade Celsius. Dacă e mai cald, fermentarea va avea loc mai repede. Importantă este şi agitarea borcanului de două-trei ori pe zi. Întrucît activitatea bacteriilor este concentrată la suprafaţa granulelor, este esenţial ca acestea să fie redistribuite periodic. Se mai poate face şi brînză din chefir, dacă strecuraţi produsul prin tifon. Se lasă la scurs peste noapte. Cu cît va sta mai puţin la scurs, cu atît brînza va avea o consistenţă mai moale. Se mănîncă simplă sau în amestec cu fructe, diferite ierburi aromatice sau condimente. Zerul obţinut este la rîndul lui foarte nutritiv şi sănătos. Poate fi consumat ca atare sau adăugat în prăjituri ca agent de fermentare pentru legume şi cereale.

Beneficii imense pentru sănătate

Beneficiile chefirului sînt imense. Datorită triptofanului şi magneziului, este util în insomnii, nevroze şi alte afecţiuni la nivelul sistemului nervos, combate depresia fiind denumit şi „Prozac natural“. Mulţi specialişti recomandă chefirul în dieta bolnavilor de SIDA. Cantitatea mare de calciu din chefir ajută la menţinerea rezistenţei sistemului osos, fiind indicat în osteoporoză. Consumul regulat de chefir curăţă vaginul de ciuperci, în special Candida albicans. Stimulează sistemul imunitar, ţine sub control tensiunea arterială. Aproape 20% din necesarul zilnic de proteine este adus de 250 ml de chefir. Pe vreme toridă, chefirul cu fructe îngheţat poate ţine loc de îngheţată, e un desert la fel de delicios, însă mult mai sănătos. Abundenţa enzimelor din chefir aduce şi alte beneficii sănătaţii: combate colita şi crampele stomacale, ajută la menţinerea unei digestii sănătoase, curăţă colonul şi menţine o floră intestinală bună, are efect uşor laxativ, combătînd constipaţia, ajută în curele de slăbire, dacă este urmată şi o dietă corespunzătoare, săracă în carbohidrati simpli, însoţită de exerciţii fizice regulate. Chefirul îmbunătăţeşte circulaţia sanguină şi calitatea sîngelui, ajută în prevenirea şi ameliorarea bolilor inimii, ale vaselor coronariene şi dizolvă colesterolul. Curăţă canalele prin care circulă fierea şi dizolvă în timp calculii biliari. Închide ulceraţiile, e prietenos cu rinichii şi ureterele. Are efect antiinflamator, normalizează metabolismul, încetineşte îmbătrînirea prematură a celulelor, normalizează glicemia.

Adjuvant în metastaze

Persoanele cu intoleranţă la lactoză pot tolera chefirul, întrucît prin fermentare zahărul din lapte (lactoza) este transformat în acid lactic. Totuşi, este bine să fie supravegheate de medic pe durata curei cu chefir. Băutura fermentată întăreşte dinţii şi combate parodontoza. Chefirul e recomandat şi alcoolicilor care vor să scape de acest viciu. Se ştie că probioticele protejează împotriva anumitor forme de cancer, cu precădere cancerul de colon. Chefirul este unul dintre alimentele naturale care inhibă dezvoltarea tumorelor. Încă nu s-a determinat exact mecanismul de acţiune al chefirului asupra neoplasmului, însă rezultatele cercetătorilor japonezi au arătat că această băutură naturală inhibă metastazele. Medicii ruşi recomandă chefir în tratamentul ulcerului peptic, boli ale căilor biliare, enterită cronică, bronşită, astm, pneumonie, diabet, anemie şi leucemie, pareze şi hemipareze, regenerarea ficatului. Chefirul poate fi folosit şi ca demachiant în tratamentele cosmetice, cu efect de încetinire a formării ridurilor şi eliminarea oboselii faciale. Este ideal în menţinerea unui ten frumos şi hidratat, fie că este băut, fie că este aplicat extern. De asemenea, se poate folosi în arsuri (solare sau produse în gospodărie). Ameliorează sau înlătură durerile provocate de reumatism prin ungerea locurilor dureroase de 7-8 ori/zi cu chefir.

Dieta cu chefir

Cum să mîncăm chefir? Pur şi simplu, ca orice iaurt, de preferinţă dimineaţa, un pahar pe stomacul gol. Există însă persoane care vor să ţină dietă cu chefir, pentru pierderea în greutate. Nu este recomandat să dureze prea mult şi nici să fie aplicată fără consultarea medicului. În dietă, se pot bea cam 1,5 litri chefir proaspăt, fără zahăr, pe durata unei zile, în cinci-şase reprize. Durata dietei este de 3 zile sau 5 zile, dacă adăugaţi în băutură fructe şi legume. De ce e necesar să nu depăşiţi durata curei? Pentru că, dieta cu chefir, ca orice dietă, are atenţionările ei speciale. În ceea ce priveşte consumul zilnic a 100 ml chefir, trebuie să ştiţi că, în primele zile de tratament, activitatea stomacului se intensifică brusc, se formează gaze din abundenţă şi nu se recomandă consumul laptelui dimineaţa pe stomacul gol în această primă fază. După 10-14 zile, efectele neplăcute încetează şi se îmbunătăţeşte activitatea întregului organism. Nu toată lumea va tolera bine de la bun început chefirul, iar persoanele cu sindrom de intestin permeabil trebuie să rezolve această problemă prin consumul de alte alimente fermentate, eliminarea glutenului şi a zahărului din dietă şi abia apoi să se încerce consumul de chefir, în cantităţi mici la început. Nu trebuie să consumaţi chefir în cantităţi mari dintr-odată, în caz de hiperaciditate gastrică. Beţi chefirul cu linguriţa şi nu pe stomacul gol. Dacă suferiţi de gastrită hiperacidă, ulcer gastric sau duodenal, e bine ca băutura să se consume după masă sau în paralel cu pîine prăjită, biscuiţi. Laptele de vacă este mai acid decît cel de capră, iar chefirul din lapte de capră ar putea fi o soluţie mai bună pentru unele persoane. În timpul tratamentului este interzis consumul de alcool şi de grăsimi animale, sare, zahăr, băuturi sintetice şi acidulate. Este bine de ştiut că, atunci cînd se renunţă la consumul de chefir, populaţia de bacterii din intestine revine la stadiul său vechi în cîteva zile.

Chefirul de apă

• Deşi cel mai popular este chefirul de lapte, obţinut prin fermentarea granulelor de chefir în lapte, există şi un chefir de apă, preparat din granule mici, transparente, care fermentează în apă îndulcită. Chefirul de apă este ideal pentru persoanele cu intoleranţă la lactoză şi se prepară la fel ca varietatea de lapte. Se pun în borcan 100 ml apă plată, o linguriţă de cristale de chefir, o linguriţă de miere şi 6-7 stafide sau 3-4 bucăţi din alte fructe (prune, mere, gutui). Se închide borcanul ermetic şi se lasă amestecul să fermenteze 24 de ore, la temperatura camerei. Se strecoară şi se bea pe loc. Mai există şi chefir din lapte de cocos, care se face cu acelaşi gen de granule ca laptele de la animale. De fapt, la prepararea chefirului se poate folosi orice fel de lapte: de capră, de cocos, de oaie, de orez. Condiţia este ca atunci cînd schimbaţi laptele să rămîneţi la acel lapte pentru mai mult timp. Ciuperca la început va trebui să se adapteze noului tip de lapte pentru ca produsul să fie cît mai nutritiv.

Cum se păstrează granulele de chefir?

• Atunci cînd preparaţi chefir, veţi obţine un surplus de granule. Oferiţi-le cadou sau, dacă vreţi să le păstraţi, le puteţi congela sau usca într-un dehidrator. De asemenea, le puteţi pune (în lapte) la frigider, caz în care vor trebui hrănite la o săptămînă. Puteţi să hrăniţi cu ele animalele de pe lîngă casă. Dacă trebuie să plecaţi în concediu pentru mai mult de cinci zile, clătiţi granulele în apă proaspătă (fără clor) şi uscaţi-le cu un şervet de hîrtie. Înveliţi-le în şerveţel uscat şi puneţi-le într-o punguţă de plastic în congelator. Dacă este uscată cum trebuie poate rămîne în stare latentă chiar şi un an de zile. Însă granulele congelate au nevoie de un pic de timp (cîteva ture de făcut chefir), pînă cînd acestea îşi vor reveni la normal.

Rudele chefirului

• Laptele prins sau acru este altceva decît iaurtul (laptele covăsit) şi de asemenea altceva decît laptele bătut tradiţional. Laptele se înfierbîntă, apoi se lasă la răcit, după care este amestecat cu o cantitate mică de „iaurt mamă“ şi incubat la o temperatură de 43-46 grade C, transformîndu-se în cîteva ore în iaurt. Se poate obţine însă iaurt şi din lapte nefiert, dar va fi mult mai fluid şi are nevoie de 2-3 zile. Pe cînd iaurtul este fermentat de bacterii termofile (care se simt cel mai bine la temperaturi de peste 40 grade C), laptele prins este fermentat de bacterii mezofile (care se înmulţesc la temperaturi cuprinse între 16 şi 40 grade C). De aici consistenţa şi gustul diferite. Iaurtul comercial este deseori inoculat cu un singur tip de bacterii şi nu cu o comunitate, cum este cazul iaurtului tradiţional şi cum se întîmplă în cazul oricăror alimente fermentate natural. Bătînd smîntîna (obţinută din laptele prins) în putinei, se scoate din ea untul. Lichidul care rămîne după separarea untului este un lapte acru mult mai slab numit lapte bătut.

sursa: monitorulexpres.ro

AdpresFM - Radio Online Stations  

Play TV Online
Adpres Games - Jocuri Anti Stres


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com