Actualitate

Societatea civilă românească: Depoul Victoria, transformat în muzeu, generator de turism, deconectare și educație

Muzeul Tramvaiului din Zurich, Elveția. Foto: newlyswissed.com preluat de transparentnews.ro

Un comunicat al Asociației „Metrou Ușor” lansează, pe un ton ponderat și constructiv, fără a lansa acuze și a învenina atmosfera, una dintre cele mai constructive propuneri din ultimele decenii și anume ca o bună parte din terenul Depoului Victoria să fie folosit într-unul dintre cele mai utile moduri pentru o Capitală a unui stat european – un muzeu al transportului românesc și în rest să rămână al tramvaielor, pentru a evita poluarea și uzura inutilă a tramvaielor și căii de rulare. Textul asociației începe astfel: „Zilele acestea s-a adjudecat soarta celui mai vechi depou de tramvaie din București, cu o istorie de peste 130 de ani, miza terenului pe care se situează depoul Victoria fiind foarte mare, relevă portalul Transparent News.

Dacă în marile orașe europene astfel de capsule ale timpului sunt valorificate și transformate în veritabile muzee ale transportului în comun, la București această opțiune nici măcar nu este amintită. Este cunoscut faptul că STB a derulat în ultimele luni contracte de casare a sute de vehicule din parcul rece, autobuze și troleibuze cu o valoare istorică inestimabilă ce în loc să fie abandonate sub cerul liber spre a fi casate ar fi putut fi restaurare și expuse într-un muzeu al transportului.

Muzeul Transportului din Viena – O scrisoare de dragoste Tramvaiului. Foto: metropole.at

Un exemplu de viziune pe termen lung ne oferă capitala Austriei, Viena, unde autoritățile au transformat depoul central Erdberg (construit în 1901 lângă canalul Dunării) într-un superb muzeu al transportului în comun care din anul 2014 adăpostește o colecție de tramvaie, autobuze și metrouri, purtând turiștii în timp, din vremurile tramvaielor trase de cai și până la deschiderea metroului vienez din 1978. Astăzi, muzeul găzduiește una dintre cele mai mari colecții de vehicule de acest fel din lume.

Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia, Polonia. Foto: mim.krakow.pl

De asemenea, Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia include, pe lângă colecția de aparatură de telecomunicații, și o colecție de tramvaie istorice restaurate și funcționale, vehicule ce ies pe traseu în fiecare weekend. Modernizarea și extinderea halelor se derulează cu finanțare europeană prin multiple programe regionale de dezvoltare, așa cum reiese de pe site-ul web al muzeului.”

Rândurile de mai sus relevă că societatea civilă, prin intermediul Asociației „Metrou Ușor”, propune ca o parte a Depoului „Victoria” să fie transformată într-un muzeu al transportului public bucureștean, în timp ce restul depoului să fie utilizat pentru gararea tramvaielor care deservesc inelul central al Capitalei, spune Dragoș Câșu de la „Metrou Ușor”, preluat de postul de radio Radio București și site-ul bucurestifm.ro.

Tramvai Tatra cu pantograf vechi, alături de călătorii săi bucureșteni. Foto: bucurestiulmeudrag.ro

”Depoul „Victoria” deservește liniile 24 și 45, care fac legătura dintre Vasile Pârvan și, respectiv, Gara de Nord și cartierele Chitila și, respectiv, Dămăroaia, tramvaiele liniilor 1 și 10, de pe inelul central, și linia 55 din Pantelimon, echipată cu tramvaie bidirecționale. Tramvaiele liniilor 24 și 45 ar putea fi mutate la Depoul „Bucureștii Noi”, dar acesta trebuie, în prealabil, modernizat”, spune Cristian Marin, de la Asociația „Metrou Ușor”.

”Mutarea tramvaielor din centru, din Depoul „Victoria”, în aceste depouri nemodernizate ar aduce riscul blocării acestora și al mentenanței necorespunzătoare a tramvaielor”, este de părere Dragoș Câșu.

Oricum, chiar și după modernizarea Depoului „Titan”, la „Victoria” ar trebui să rămână tramvaiele necesare deservirii inelului central la orele de vârf. În caz contrar, accesul și retragerea tramvaielor de la Depoul „Titan” ar însemna 12 kilometri, ducând la un consum nejustificat de energie electrică și la o uzură suplimentară a tramvaielor și a căii de rulare.

Avantajele multiple ale Muzeului

Cât privește transformarea unei părți a actualului Depou „Victoria” în muzeu, această opțiune ar prezenta mai multe avantaje.

Muzeul Transportului din Helsinki, Finlanda. Foto: discoveringfinland.com

În primul rând, depoul este poziționat în proximitatea traseului turistic al Capitalei. El s-ar putea înscrie pe axa Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” – Muzeul Țăranului Român – Muzeul de Geologie – Muzeul „Antipa”. Traseul ar continua, apoi, pe Calea Victoriei având ca repere posibile Casa „Cesianu”, Muzeul Național de Artă și Muzeul Național de Istorie.

Pentru transformarea în muzeu al transportului public bucureștean, din actualul depou, se pot păstra halele, construite la finele secolului al XIX-lea și bucla de întoarcere din jurul halelor.

Muzeul Tramvaielor din Gaz, Austria. Foto: graztourismus.com

Aceasta ar mai putea fi utilizată și în cazul producerii unor blocaje, al necesității unor devieri de trasee și în alte situații neprevăzute, spun reprezentanții Asociației „Metrou Ușor”.

Valorificarea istoriei în micul dar mândrul Regat Luxemburg – Muzeul Tramvaiului. Foto: visitluxembourg.com

Ei mai spun că halele monument istoric ar putea fi restaurate cu fonduri europene nerambursabile, așa cum se întâmplă și la Cracovia, în Polonia. De asemenea, exponatele, atât tramvaiele de epocă funcționale existente – tramvaiul- cofetărie Rathgeber, tramvaiul ITB V56 și tramvaiul Electroputere Craiova, ar putea fi puse în valoare, iar în weekend-uri ar putea fi scoase din depou, pentru deliciul publicului, așa cum se întâmplă la Timișoara, bunăoară. În plus, tot cu fonduri europene, ar putea fi reparate și restaurare și alte tramvaie și mijloace de transport, pentru a servi ca exponate.

Atracția pentru un asemenea gen de expoziție și pentru evenimente de acest tip ar fi una garantată, sunt de părere cei doi reprezentanți ai Asociației „Metrou Ușor”.

Ideea transformării unui vechi depou de tramvaie în muzeu este una de succes.

Pe lângă Viena și vechea capitală poloneză, Cracovia, și instituțiile de mândrie națională pe care aceste orașe și le-au creat în domeniul tehnic, mai sunt menționate și alte instituții muzeale de succes din Europa.

Alte asemenea exemple sunt Praga, Londra, Bruxelles, Varșovia sau Liege. Avem, însă, un exemplu de succes și la noi în țară, la Timișoara.

Astfel, într-o hală a fostului Depou „Take Ionescu” se găsește Muzeul „Corneliu Miklosi”. Acesta dispune de o impresionantă colecție de tramvaie de epocă, aflate în stare de funcționare. Duminica, tramvaiul de epoca TramTMTur este scos pe traseu, fiind o atracție pentru timișoreni și pentru turiști.

Ileana Kiss


LIKE:... Nu uita sa dai LIKE paginii noastre de Facebook Adpres Media daca ti-a placut acest articol, astfel intrand si in comunitatea noastra de cititori, fiind la curent cu toate noutatile care apar pe site. Toate acestea, simplu, la doar un singur Click distanta, apasand butonul de jos...



Comment here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Interzisa copierea sau modificarea continutului.